Kun hullu turhautuu

 


Eilen tuli pakkaspäivä, työmaalla mittari näytti – 18 astetta joka on isoilla työmailla virallinen pakkaspäivän raja ja koska joudun tekemään avokäsin tai pelkät kynsikkäät kädessä töitä, -18 alkaa olemaan sellainen lämpötila ettei sormet yksinkertaisesti toimi ja se on huono juttu, ei pelkästään ansionmenetyksen takia vaan myös siksi ettei minulla ole mitään tekemistä. Kämppä on siivottu, pyykkikori on muutamaa vaatekappaletta lukuun ottamatta tyhjä, jääkapissa on karjalanpaistia ja kanansuikalekastiketta + perunoita joten ei tarvinnut laittaa edes ruokaa. Nämä ovat niitä päiviä jolloin turhaudun ja tilanne on sama kuin illalla/alkuyöstä kun koittaa saada unta tuloksetta. Miljoona asiaa pyörii päässä ja näinä hetkinä sitä tuntee itsensä aika yksinäiseksi koska ei ole ketään jonka kanssa jutella tai jonka kanssa voisi jakaa ajatuksiaan mutta se siitä. En valita enempää.


Turhautumisessa on myös se huono puoli että tulee tehtyä typeriä asioita joita olen tehnyt historian saatossa useita. Eräs joulu tein piparkakkutalon mutta koska olen rakennusalalla, niin ei riittänyt että seinä-ja kattopalaset onnistuivat koska niissä oli jopa puolen sentin heittoja. Niinpä lastasin palaset varovasti laatikkoon, ajelin verstaalle ja ajoin pöytäsirkkelillä osat millilleen oikean kokoisiksi. Päätin tehdä katolle pieniä kattopaanuja ja voitte kuvitella millainen helvetti on hiomakoneella työstää jokainen pikkupaanu (koska mittasuhteet) oikean kokoiseksi ja muotoiseksi. Ne kun olivat uunista tullessaan lähinnä sellaisia pyöreähköjä lätysköitä.

Loppujen lopuksi kun piparkakkutalo oli valmis, se seistä jökötti muistaakseni tammikuun puoliväliin asti ja itse söin siitä vähän kattoa. Loput menivät yhden kaverin koiralle jolle annoin aina palasen kun kaveri tuli koiransa kanssa käymään.


Erään kerran opettelin morseaakkoset kun muisti vielä pelasi, en täydellisesti mutta melko hyvin kumminkin ja koska vastapäätä tätä kerrostaloa jossa asun, on vanhusten palvelutalo, niin aloin lähetellä viestejä sinnepäin räpsyttelemällä sälekaihtimia. En mitään vaikeita vaan lyhyitä ”hei” ja ”kuinka voit” – tyyppisiä koska toivoin että palvelutalossa olisi joku vanha sotaveteraani joka on toiminut sodan aikana radistina ja osaisi vastata mulle. Edellyttäen tietenkin että hän tajuaisi mitä helvettiä on tekeillä. Jatkoin touhua muutaman viikon ja viikonloppuisin jopa pitkiä jaksoja kunnes talotyhtiön huoltomiehet ja joku muija tulivat oveni taakse ja kysyivät että onko sulla kaikki okei kun kuultiin että räpsyttelet täällä sälekaitimia? Vastasin että en tiedä mistä puhutaan, kuka saatana tällaista on ilmoittanut? Vastattiin että vastapäisestä talosta johon minä että siellä lienee vanhuksilla joko liian voimakas tai laimea lääkitys mutta kun taloyhtiön edustajat sanoivat että kyse on henkilökunnan ilmoituksesta, oli pakko vastata että käykääpä tsekkaamassa kellä kaikilla on oikeus lääkekaapille ja tulkaa sitten uudestaan kun olette testauttaneet henkilökunnan. Olin pari viikkoa pakarat jäykkänä että kuinkahan tässä käy mutta onneksi mitään ei kuulunut. Lopetin tietenkin koko perkeleen morsetuksen ja kirosin itseäni siitä että olin tuhlannut viikkotolkulla aikaa opiskeluun ja sitten kävi näin.


Kaikki hukassa


Eräs viikonloppu päätin piristää kämppäni yleisilmettä ja koska olin aika persaukinen siihen aikaan (ihan niin kuin nytkin), niin tuumasin että teenpä verhot pussilakanoista. Tuntitolkulla ompelukoneen kanssa ähräämistä ja kun vihdoin myöhään illalla sain ne ripustettua, niin ne olivat niin helvetin rumat ja hirveät että melkein oksensin. Hysteerisenä revin ne alas ja sitten pakon sanelemana laitoin vanhat verhot takaisin ja olin entistä enemmän turhautunut, kuten joka kerta näitä hemmetin typeriä asioita tehdessäni.

Se on kumma juttu miten päässä naksahtaa kun saa jonkun idean. Se tuntuu loistavalta ajatukselta ja sen tekemiseen voi uhrata jopa viikkoja mutta sitten kun itse typeryys on valmis, niin vitutuksella ei ole rajaa ja usein olenkin lyyhistynyt keittiön nurkkaan nyyhkyttävänä ihmisrauniona.

Vuosien mittaan olen mm. yrittänyt tehdä muovailuvahaa jota voisi turvallisesti polttaa (ajattelin mullistaa kynttiläteollisuuden) mutta useiden viikkojen kokeilujen jälkeen muistona ei ollut kuin musta naama ja saatanallinen yskä. Ties mitä yhdisteitä keuhkoihini meni koepoltoissa.


Että semmosta, hulluna on hyvä olla mutta elämä ei saa olla liian helppoa eikä saa olla liikaa vapaa-aikaa tai alkaa tapahtumaan. Joutuu selittelemään turhan paljon ja pelkäämään että joku ilmoittaa jonnekin. Eniten vituttaa kun tullaan kyselemään että onko sulla kaikki okei tai että mitä helvettiä sä touhuat kuten eräällä aikakaudella kun yritin käydä entisen paikkakuntani kaupassa erilaisissa valeasuissa, ihan vaan huvin vuoksi mutta homma ei mennyt ihan putkeen huonojen meikkaustaitojeni ja epäuskottavien tekoviiksien- ja partojen asettelussa. Huolimatta siitä että investoin huomattavan määrän kirpputorien vaatteisiin joiden luulin toimivan. Tai no kerran melkein onnistuin kun olin pukeutunut naiseksi peruukin kera ja mulla oli aika vahva meikki jolloin jopa eräs kaupan työntekijä kysyi että mitä rouva etsii? Kimeällä ja epäselvällä äänellä piti keksiä jotain ja sanon että mansikkahilloa jonka jälkeen mentiin oikealle hyllylle mutta onneton kun olen, niin pudotin lasipurkin lattialle ja sehän meni paskaksi jolloin aloin kiroamaan omalla äänelläni. Myyjä tunnisti minut ja alkoi nauraa räkättämään jolloin pakenin kaupasta helmat paukkuen ja pidin muutaman vuoden väliä ennen kuin uskaltauduin kyseiselle kylälle. Parin vuoden tauosta ei ollut mitään hyötyä, vanhemmat ihmiset katsoivat vähintäänkin oudosti ja kaverini ja tutut tulivat kyselemään että oletko sä ollut hoidossa kun kuultiin että sulla jyrisi päässä aika pahasti tässä muutama vuosi sitten.


Nykyään osaan, tai ainakin yritän hillitä itseäni ja olen mielestäni tasapainoisempi, ehkä seuraavaan kuningas ideaan asti.

Muistakaa olla ihmisiksi.














14 Kommentit

Mukavaa kun poikkesit!

  1. Voihan morse, on sinulla ollut projekteja, hahhah.

    Itse nautin siitä, ettei ole ohjelmaa. Saa vain olla, istua koomassa sohvalla ja katsoa jotain koralaista sarjaa Netflixistä. Arjen luksusta. Itse en kaipaa enää jännitystä ja seikkailuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No Susu rehellisesti sanottuna en minäkään noista ihme tempauksista nauti mutta kun on kahjo ja turhautuu, niin sitä tulee tehtyä kaikenlaista ja jälkeenpäin yleensä ketuttaa.

      Poista
  2. Sä olet loistava!
    Mä olin jo valmis ehdottamaan sulle jotain virkkausharjoituksia tai kysymään Puskissalta lainaksi tota neulekirjaa "Varpaista varteen" - kunhan ensin saan sen toimitettua hälle. Sukkien neulominen on jees. Mutta ehkä sukkapuikot ja sä ei oo hyvä yhdistelmä, sittenkään. Ristipistoja 🤔
    Tässä omassa tilanteessa tulee mieleen morsetuksesta viittomakielen (tai viitotun puheen) opettelu? Hyödyllisiä taitoja nekin.
    Seuraavaa jaksoa odottaessa 😍

    VastaaPoista
  3. Rakas Pöllöseni, kun pidin entistä blogiani niin kehuin kuinka aloitin virkkaamaan, mun piti tehdä pannulappu alkuun mutta en muistanut lisätä silmukoita joten siitä tuli kurkun tai k****N lämmitin eli sellainen tötterö ja mun virkkaamiseni jäi siihen.
    Viittomakieltä olen opetellut kaksi talvea kansalaisopistossa ja mulla on viittomakielen sanakirja jos näin voidaan sanoa ja aika ajoin mä opettelen lisää viittomia. Muisti perkel kun vaan on mitä on , niin kaikki tuppaa unohtumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, sä voit lähettää sen virkkuusi meidän nykyiselle hiihtäjätoivollemme, jolla vaikeuksia pitää paikkoja lämpimänä 🤭
      Mäkin olen opettellut viitottua puhetta joskus...15-20 vuotta sitten, mutten muista niistä enää mitään. Muisti kun on mitä on...

      Poista
  4. Pöllöni, lähettäisin sen mutta se on purettu jo aikoja sitten ja taisin hävittää langan ja koukunkin mutta sen sanon että virkkaaminen on oudolla tavalla meditatiivista touhua.

    En minäkään viittomakieltä varsinaisesti osaa, jokusen viittoman satojen viittomien joukosta mutta olisi hyvä oppia se kokonaan tai paremmin koska viittömakieli on varsin hyödyllinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä meni viimeinenkin toivo tämän talven hiihtomitaleista. Toivotaan, että nuorten naisten puolella yhdistetyn nuori toivo jatkaa loistavia suorituksiaan. (Juuri kun innostuin urheilun katsomisesta uudestaan vanhan häpeän ja sen uudelleen kaivamisen jälkeen, selitykset pilasivat senkin ilon). Pitäköön tunkkinsa - siis suksensa. Minä hiihtelen kotipihan ja postilaatikon väliä Reiskoillani ja näytän sopivasti kylähullulta, jonka naapurit tuntee pe...stä..

      Poista
  5. Aah :D . Tunnistan tuon turhautumisen ja sen kun ei pääse kertomaan jollekulle ajatuksistaan (ja kenties ihan loistoideoista). Verhoista tuli mieleen, -aikanaan poikani asuessa opiskelijasolussa hän joutui erinäisistä syistä johtuen asuntoon sisälle ilman avainta omaan huoneeseensa ja housuja. No, äitin poika otti verhot ikknasta, purki niitä ja helvetilisellä pujottelulla ja solmimisella askarteli niistä itselleen housuntapaiset.. -e-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. -e-, se on todella raivostuttavaa kun ei voi jakaa ajatuksiaan! Ties miiten maailma makaisi nyt jos olisi päässyt kertomaan kaikki innovaatiot sun muut jutut jollekin/joillekin 😃

      Poikasi on varsinainen selviytyjä joten nostan hänelle hattua. Olisi muuten jäänyt monelta tekemättä, siitä olen varma.

      Poista
  6. Pöllö, älä nyt ole noin negatiivinen ja sähän voit ottaa itsellesi tehtäväksi vaikka reiskoilla hiihtämisen hiihtoennätyksen, oli sitten kyse matkasta tai nopeudesta. Kyllä silläkin torilla tavataan 😃

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sääli, etten mä voi julkaista ihan kaikkia valokuvia mitä aikanaan on tullut otettua, mutta voin kertoa, että olen harrastanut tandem-hiihtoa. Vanhat Peltoset tai Järviset, niihin viritettiin sidontaliinat ja ei kun matkaan! En muista monenneksi edesmenneen enoni kanssa kisassa tultiin, mutta hyvin meillä meni 👍 Ja pirun hauskaa oli koko porukalla, niin kuin aina laskiaisena, kun hullut kokoontuu 😜

      Poista
  7. Voi Pöllöseni, sun pitää kerätä rohkeutta ja julkaista ne koska mää tiedän että sun luonteesi riittää siihen ja kuten tiedät, mä en ole utelias mutta tiedonhaluinen joten mä haluaisin nähdä mitä kaikkea sä olet touhunnut. Nyt kun sä julkaisit sen selfienkin mistä iso kiitos, niin laita samaan syssyyn tulemaan niitä kuvia asenteella "paskat mitä muut ajattelee, tää on mun elämä ja voin tehdä sillä ihan mitä mä haluan. Et suinkaan menetä ketään, vaan uskon että kuvien myötä sä saat paljon uusia lukijoita koska kuten olen usein sanonut, hiljaisuuden ja pidättyväisyyden kaapista kannattaa tulla ulos ja tiedän että sun sisällä asuu pieni eksentrikko joka paskat välittää siitä mitä muut ajattelee. Toisin sanoen, sulla on yksi elämä joten jos joku ottaa nokkiinsa niin so what, mutta tiedän että suurin osa ajattelee että hitto kun mäkin uskaltaisin tehdä noin ja tämä ei ole yllytystä, vaan kylmä tosiasia. Miksi sä luulet että mä kerron elämästäni sellaisena kun se on? No siksi että se on mun elämä ja se siitä. Odotan innolla että sä alat matkapostauksen jälkeen julkaisemaan Pöllön pimeää puolta - Pöllöthän liikkuu aina hämärän (twilight zone) ja pimeän aikaan - joten hopi hopi ja näppäimistö laulamaan.

    En ole koskaan kokeillut tandemhiihtoa mutta muita "tandem" - juttuja kyllä 😉

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muuten kyllä, mutta joku roti ... En mä itsestäni niinkään ja Mursun ja Pojankin suhtautuminen on "ihan sama", mutta kuvissa on muutakin sukua, jota on ehkä vähän suojeltava, kaikki heistä eivät ole samalla tavalla..hmm.. julkisuushakuisia kuin mä 😄
      Mutta siinä olet oikeassa, että mitä enempi ikää tulee ja kokemusta elämästä karttuu, niin paskat siitä mitä muut välittää, tää on mun elämä ja mä elän tän just niin kuin mä haluan. Jos ei kärsi katsella, voi kääntää päänsä pois ja jos ei kärsi elää mukana, voi jättäytyä matkasta. Moni on niin tehnytkin ja pitkän miettimisen jälkeen olen sen heille suonut: ei oo pakko jos ei taho.

      Poista
  8. Viisaita sanoja Pöllöseni, kaikkea ei tietenkään voi näyttää ja kuten jo sanoitkin, niin jokaisella on oikeus elää oma elämänsä niin kuin haluaa.

    VastaaPoista
Uudempi Vanhempi