Murhabottia, Tuomiopäiväkirjaa ja pari muuta juttua

 

Tervehdys taas, on ollut hieman kiireitä ja en ole jaksanut öisin kirjotella, tosin mulla on parina viime yönä ollut erittäin hyvää seuraa mistä minun on kiittäminen kaikkia kirjasuosituksia antaneita henkilöitä. Oikeesti, todella iso kiitos sillä olen saanut taas lukemisesta kiinni ja sen on ollut tuolle pään sisäiselle liikenteelle todella hyvä juttu.

Jokunen päivä sitten ostin Adlibriksestä Martha Wellsin Murhabotin Päiväkirjojen ensimmäisen osan joka meni heti yhdessä yössä ja koska tuli halu saada lisää, niin oli pakko lähteä täältä luostarista läheiseen kaupunkiin ostamaan lisää. Niinpä tulin ostaneeksi Murhabotin Päiväkirjat osa kakkosen (kolmatta osaa en löytänyt vaikka etsin) eräästä isosta liikkeestä ja kun päädyin lopulta erääseen pieneen antikvariaattiin, niin sieltä löytyi Hal Duncanin Vellum – Kaikkeuden Kirja ja toinen, Connie Willisin Tuomiopäiväkirja jotka ovat molemmat vähän paksumpia eepoksia ja aloitan jomman kumman jahkas saan tuon Murhabotin kakkososan loppuun, sitä on jäljellä muutama kymmenen sivua. Että semmosta.


Nyt on onneksi pari pakkaspäivää ja vaikka vihaan talvea ja kylmyyttä, niin olen kiitollinen että saan viettää pari päivää kotona tai oikeastaan neljä koska tässähän tulee viikonloppu ihan kohta. Vapaapäivät ovat mukavia mutta mulle ne ovat myös niitä päiviä jotka aiheuttavat ahdistusta koska aikaa on liikaa. Tiedän etttä sitä saa kulutettua siivoamiseen, pyykkäämiseen ja muuhun tarpeelliseen mutta eihän niihin mene kauaa ja joo, sitten voisi lukea joka sekin tulee hoidetuksi mutta silti, jotenkin tuntuu että aikaa on äärettömästi ja koska pää on sekaisin, niin se ei kestä ajatusta siitä että olen tilanteessa jossa olen tekemättä mitään. Tämä on siis tilanne joka on yleensä, sittenhän on se toinen eli suuri ja mahtava Depis jolloin ei tapahdu mitään ja sekin on yhtä helvettiä. Tietää että pitäisi tehdä sitä ja tätä mutta aivot sanovat että njet, tänään ei tapahdu mitään koska ei huvita. Nyt pyydän anteeksi koska en tiedä miksi aloin ylipäätään nillittämään näistä omista pikku ongelmistani.


Onneksi tulee kesä ja kesästä tulee mieleen se, että Kesä 2024 – projektini on pari päivää myöhässä sillä lupasin itselleni että olen kesällä paremmassa hapessa mikä tarkoittaa omien aikataulujen muuttamista siten, että mulle jää iltaisin tai aamuisin aikaa oman kroppani saattamista parempaan kuosiin. Olen tehnyt tämän aikaisemminkin ja vaikka se kuulostaakin työläältä, niin se oikeasti vaadi paljoakaan per päivä ja vaikka ihmiset aina puhuvat että kesällä pitää olla kunnossa, niin minä en semmosista periaatteessa välitä mutta omalta kohdaltani olen päättänyt että jotain pitää tehdä ja se jatkukoon hamaan tappiin asti. Eniten vituttaa se, että olin 2017 polttamatta koko vuoden ja sinä aikana sain itseni hyvään kuosiin tai ainakin helvetin hyvälle alulle, mutta sitten taas tuli kaikenlaisia juttuja ja sorruin mm. aloittamaan tupakoinnin uudelleen ja muutenkin kaikki meni alamäkeä. Nyt on siis aika korjata tilanne. Hulluna ja pakkomielteisenä olemisessa on se hyvä puoli että jos jokin asia kummittelee päässä tarpeeksi kauan, niin se on pakko tehdä ja sitten se ei enää ole varsinaisesti tekemistä vaan rituaali. Oikeesti, rituaali siinä mielessä että jos jotain on ohjelmassa tietyllä kellon lyömällä, niin se pitää tehdä vaikka kuinka ketuttaisi ja niinpä se tulee hoidettua, oli se asia melkein mikä hyvänsä. Hullu mikä hullu mutta minkäs teet.


Kesä


Toisin sanoen, nyt pitää kevättalvella rypistää ja omalla kohdaltani kesällä vielä enemmän mutta eniveis, toivotan teille kaikille leppeitä etelätuulia ja muistakaa olla ihmisiksi.

15 Kommentit

Mukavaa kun poikkesit!

  1. Rutiineilla täälläkin hoidetaan pakollisia kehon kunnossapitoharjoitteita. Ilman rutiineja ei tulisi mitään. Aamulla omat venkulat, illalla suht koht samaan aikaan iltajutut. Olen tehnyt niin jo monta vuotta, eikä enää ketuta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä! Se on hyvä että olet pysynyt rutiineissa koska jatkuvuus on yksi asia mikä pitää meidät kasassa, vaikka se toisaalta kuulostaakin tylsältä ja onkin sitä ellei ole kyse tärkeistä jutuista. Teidän että näistä ei pitäisi pitää sen kummempaa meteliä koska meillä kaikilla on omat juttumme mutta joskus sitä herää omaan saamattomuuteensa ja huomaa että pitää tehdä jotain. Kiitos että kerroit omista rutiineistasi koska se auttaa niin minua kuin monia muitakin.

      Poista
  2. Rutiinit on hyväksi.

    Tuomiopäiväkirja on hyvä, mutta moni on valittanut sen olevan hankala. Minä kyllä luin sen joskus 90-luvulla ihan nopsasti ja pidin. Siihen on kuulemma jatko-osiakin, niitä en ole lukenut vielä. Duncaneihin en ole koskenut.
    Itse olen jäänyt pahasti koukkuun Louise Pennyn Rikoskomisario Armand Gamachen tutkimuksiin, taitaa olla 16s osa menossa.
    Voisin suositella sulle Juhani Karilan Pienen hauen pyydystystä, se oli hauska veijaritarina :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos jälleen näistä kirjahommeleista, mä olen täysi tumpelo näiden suhteen ja joo, mitä vilkuilin tota Tuomiopäiväkirjaa, niin tiesin sen olevan aika haaste varsinkin tässä vaiheessa koska Murhabotin päiväkirjat olivat selkeitä ja helppoja luettavia. Mä laitan ylös noi uudet mitä sanoit.

      Poista
    2. Noi Gamachet on ihan tavallisia dekkareita, jos se ei sua kiinnosta niin älä aloita :D
      Mä mietin, että jos sulta sujuu englanti, niin esim Rivers of London-sarja (Ben Aaronovich) olis sellainen, mistä saattaisit tykätä. Mun ikiaikainen suosikkikirjailija on Robin Hobb ja hänen Realm of the Elderligs-sarjan aloittaa Näkijän taru, mutta se on siis ekan trilogian eka osa. Jatkoa olis 16 osaa, joita kaikkia ei ole käännetty.

      Poista
  3. Kiitos mutta vaikka puhunkin rallíenglantia, niin mun taitoni ei riitä kirjallisuuden lukemiseen mikä ketuttaa koska esim. Adlibriksessä ja vastaavissa on paljon englanninkielisiä teoksia, nimenomaan scifiä ja se harmittaa tosi paljon. Toivonkin että olisin ollut hieman ahkerampi koulussa ja myöhemmin elämässä, niin ei olisi välttämättä näitä kieli- ja kulttuurimuureja. Tyhmä minä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alussa minäkin tarkistin sanoja sanakirjasta, nykyään en enää kovin usein :)

      Poista
  4. No sä puhut ja olet puhunut täydellistä londoniumia jo pitkän aikaa ja tunnustan että olen hieman (lue: aivan helvetisti) kade sulle 😊

    VastaaPoista
  5. Luen just Hansenin kirjaa Aivoblues - miksi voimme huonosti vaikka kaikki on hyvin? ja se sai minut pakkasesta huolimatta tänään jatkamaan lenkkiä sen jälkeen kun toin koiran kotiin. Koska liikunta nyt vaan on hyvästä. Muutenkin mielenkiintoinen kirja, pureutuu aivojen ikiaikaiseen toimintamekanismiin, mikä ei oiken enää toimi tässä maailmassa. Aivot on paleoliittisen ihmisen aivot, ympäristö on jo holoseenikaudella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti hyvä kirja ja tuollaisia teoksia pitäisi itse kunkin lukea niin oppisi itsestään enemmän. Useinhan ja melkein aina ihmiset syyttävät huonosta olostaan tai tilanteestaan ulkopuolisia tekijöitä mutta syyt ovat varmaan monastikin ihmisen itsensä (pään) sisällä.

      Poista
  6. Tämä murhabotti olikin uusi tuttavuus minulle. Olen lukenut Robert Gallbraithin (J.K. Rowling)kirjoja ja tykännyt kovasti. Nyt on menossa hullu pakkaaminen ja stressaaminen - muuttoa pukkaa nääs ja harmitti kun tiesin ettei laina-aika riitä kirjaston kirjan lukemiseen. Mutta kas! Kirpparilta löysin omaksi tämän uusimman (Sysimusta sydän). Ne on kirjoitettu niin että (minä ainakin) lukija aivan tuntee nahoisssaan kuvatut asiat, suosittelen. -On sulla hyvä projekti itsesi kanssa käynnissä, minä puolestani lupasin itselleni että jos täältä (Juoruakkojen ja pikkusieluisten paratiisi) joskus pääsen muuttamaan, alan lenkkeillä ja muutenkin lisään "hyviä tapoja" :D . -e-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, Murhabotin kaikki kolme osaa kannattaa lukaista jos tykkää sen kaltaisista kirjoista, minä itse pidin kovasti ja sain just kakkososan luettua loppuun, vielä pitää hankkia se kolmaskin osa. Martha Wellsillä on useita englannin kielisiä kirjoja mutta mun kielitaitoni ei taivu niihin 😊
      Okei, kiitos tiedosta ja täytyy pistää muistiin Sysimusta ja muut, koitan päästä lukemaan sitten jahkas olen saanut nuo nyt meneillään olevat luetuksi.

      Onnea muuttoon, pikkusieluisten kanssa ei ole hyvä elää ja sitten kun pääset pois, niin on varmaan mukavampaa lähteä lenkillekin kun ei kaiken maailman juoruämmät ole kyttämäässä 😉

      Poista
    2. Galbraithit on kyllä hyviä. Ihastuin ekan osan suomenkieliseen käännökseen, muut olen kuunnellut alkukielellä.

      Poista
  7. Kiitos : ) . Parhaimmillan se on huvittavaa, pahimmillaan hyvinkin ahdistavaa. Minulta on tultu kysymään miksi käytän niin "vähän" vettä (oli kuullut isännöitsijältä), onko mulla perhe, missä mun perhe on, olenko yksinäinen, löytyykö miesystävää.. Teki mieli sanoa että rakastajia lappaa ovista ja ikkunoista juuri silloin kun et ole vahtivuorossa : D . -Mutta tässä pakatessa löytyi myös Donald E. Westlaken kirjoja , tosi hyviä jos tykkää huumorilla höystetyistä tarinoista maailman epäonnisimmasta murtovarkasta.. -e-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän. Kyttääjät ja toisten asioista huolehtivat kusipäät ovat tämän maailman vitsaus mutta toivon että saat rauhan tässä uudessa paikassa!
      En ole kuullutkaan tästä Westlakesta mutta kirja/kirjailijatietämykseni on olematon joten ehkäpä mä jollain kohtaa luen ainakin yhden ja siksipä mä laitan tuon nimen muistiin, kiitos siitä.

      Poista
Uudempi Vanhempi